Korvgubbens
nya design

Korvgubbens Finsenap har tagit hela landet med storm. Framgången baseras självklart i att det är den absolut godaste senapen. Men en stor anledning är också den satsning som gjordes kring varumärket under 2016. Den nya designen nominerades bl.a. till Svenska Designpriset 2017. Följ med på resan där Korvgubbens varumärke utvecklades.



1. UTGÅNGSPUNKTEN

Den gamla förpackningen har används sedan 60-talet. Senapen togs då fram strax utanför Norrköping och senapen såldes i vita plastburkar med den rödgula etiketten. I Norrköping var det den mest populära senapen och en självklarhet på julbordet.

Precis som namnet syftar på, var det en korvgubbe som en gång tog fram senapen. Året var 1953 och korvgubben stod i sin kiosk i Norrköping och sålde korvar med en fin sträng senap. Senapen ökade i popularitet och började tillslut tas fram i större skalor.

År 2016 gjordes ett lanseringsförsök i hela Sverige med ett katastrofalt resultat. Då fattades beslutet att byta design och den digitala byrån Fishy Minds kontaktades.





2. Logotyp

Första steget i processen var att ta fram en ny logotyp. Innan vi gick vidare med etiketten ville vi hitta ett nytt utseende som kunde samla alla produkter. Det var viktigt att Korvgubbens logotyp och etikett skulle influeras av ursprunget. Genom att lyfta fram stilen på korvkiosken under 50-talet och blanda det med referenser till den föregående etiketten och en modernare look skapades en perfekt balans mellan historik och framåtanda.


3. Färger

Flaskornas färger guld, silver och brons ger en elegant look samt är en referens till en prispall. Det är helt enkelt den bästa senapen.






4. Flaskans design

Fishy Minds ville skapa en helt unik känsla och valde att gjuta en helt ny form på flaskorna. Resultatet blev att flaskorna signalerade något nytt och fräscht i senapshyllan samtidigt som de blev en snygg dekoration på matbordet.



4. Etikettns design

Det var viktigt att lyfta med bitar av den gamla etiketten in i den nya designen då vi inte ville tappa den stora kundbasen runt Norrköping. Samtidigt vill vi få fram en modern design som gick hem i hela Sverige.

”Det var viktigt för oss att skapa en design som antydde på Korvgubbens långa historia och korvgubben som stod i sin lilla korvkiosk på 50-talet. Samtidigt ville vi skapa en modern och tidlös look.”, säger Oskar Forsgren, Creative Director på Fishy Minds.

och resultatet?



Designen Nominerad

Det nya utseende är flerfaldigt nominerad, bl.a. till det Svenska Designpriset. ”Korvgubbens sticker ut och visar att unik design gör stor skillnad. Hela varumärket har verkligen fått nytt liv.”, säger Per Lindqvist.